بررسی ساختاری عاشقانههای شاهنامه
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چكیده
شاعر بزرگ حماسه سرای ایرانی، حكیم ابوالقاسم فردوسی توسی، اهل توس بود كه در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم میزیست، بدین ترتیب حكیم توس به سال ۳۷۰ یا ۳۷۱ هـ ق سرودن شاه نامه را آغاز كرد.
اما یكی از جذابترین قسمتهای شاه نامه، بدون شك عاشقانههای آن است كه در لابه لای داستانهای حماسی، پهلوانی و اساطیری به خوبی میدرخشند. چون از شاه نامه به عنوان یك اثرحماسی یاد میكنند، همه چیز در آن تحتالشّعاع حماسه قرار میگیرد، عاشقانههای آن كمتر مورد توجه قرار گرفته است اما با اندكی تأمل در ساختار عاشقانههای شاه نامه به این نكته پی میبریم كه عشقهای راستین در این اثر غالباً به وصال انجامیده است.
عشق در شاه نامه مانند آب روان و روشن است كه جریان آن، نه در جهت تسلیم و انفعال یا هوس و غریزه است بلكه در جهت تلطیف روح پهلوانی و انسانی است. رودابه، تهمینه و منیژه دل بسته نمیشوند مگر به سبب آن كه نیروی مردانگی و جاودانگی در پهلوانان میبینند، زنان در نبرد میان نیكی و بدی و پیروز شدن، دوشادوش مردان خود پیش میروند. هم دلدار هستند و هم هماورد.
عشق در شاه نامه مبیّن روشنی و راستی در مقابل سیاهی و فریب است، عشق در پیروزی قهرمانان نقش بسزایی دارد زیرا آنان پروردهی عشقاند و هیچ قهرمانی بینیاز از عشق زنی پاك دامن و زیبا رو نیست.
در شاه نامه با عشق به طور طبیعی و روشن آن، یعنی مشاركت جسم و جان، روبه رویی زن و مرد مواجه میشویم كه در آن غریزهی ذاتی انسان با تمدن آراسته و ظرافت خاص خودش میگیرد.
كردارها و گفتارهای قهرمانان غنایی نیز جذاب و قابل توجه است ، هیچ گاه از دایره نزاكت خارج نشده است و سرشار از لطافت و احساس می باشد.
كلید واژه: فردوسی، شاه نامه، عاشقانهها، ساختار، كردارها، گفتارها.
مقدمه
عشق در فرهنگهای مختلف این گونه بیان شده است: علاقه به شخص یا شیء وقتی كه به اوج شدت برسد به طوری كه وجود انسان را مسخر كند عشق نامیده میشود.
عشق در متون اسلامی هم مورد توجه قرار گرفته، اگر چه در قرآن و نهج البلاغه از واژهی عشق به صراحت سخن به میان نیامده، اما از معادلهای معنایی آن نظیر «ودّ« و «حبّ» استفاده شده است.
با توجه با جایگاه والای عشق در ادب فارسی حكیم توس در اثر حماسی خود نیز از آن غافل نبوده، چنان چه میتوان گفت:
شاه نامه فقط یك اثر حماسی نیست كه در آن از جنگ و خونریزی و پیروزی قومی بر قوم دیگر سخن گفته شود شاه نامه كتاب حماسه و عشق است و درخشیدن عشق در آن برای ظهور قهرمانی حماسه آفرین (رستم) است. در شاه نامه عشق مقدمهی فتحها و شكستهاست. داستانهای عاشقانه در شاه نامه از روح حماسه ملی و فضای پهلوانی تاثیر گرفته است، پهلوانان در عین وفاداری به عشق و پیمان خود، از آشفتگیهای دوران عاشقی مانند دیگر عشاق دور میمانند، یعنی عشقشان هم مردانه است و هم پهلوانی.
زنان نیز زیبایند و عشق آفرین و هم پاك دامن و با وقار. تنها زیبایی و لطافت زنانشان نیست كه دل را به سوی آنها میكشد، بلكه منش نیك و رفتار پسندیده هم بر جاذبه و جمال آنان میافزاید.
عاشقانهها در شاه نامه جهت بهتر جلوه دادن و قابل فهم شدن روح حماسی این اثر است و با اصل موضوع شاه نامه پیوندی محكم و ناگسستنی دارد به طوری كه اگر عاشقانهها را از شاه نامه حذف كنیم با اثری كه فقط حدیث كشت و كشتار است مواجه میشویم و ارزش آن رو به كاستی میرود.
این پژوهش كه پیرامون « بررسی ساختاری علاشقانه های شاه نامه» نوشته شده، در پنج بخش تنظیم شده است:
بخش نخست، تحت عنوان «كلیات» به بررسی بیان مسئله، اهداف تحقیق، شیوهی گردآوری، پرسشها و فرضیههای تحقیق اختصاص یافته است.
در بخش دوم به «شناخت عشق» و «شكل شناسی یا ساختار شناسی» پرداخته شده است. بخش سوم به شناخت فردوسی، شناخت شاه نامه و هم چنین منابع شاه نامه، سبك شاه نامه و جایگاه عشق در شاه نامه اختصاص یافته است.
در بخش چهارم به عنوان «بررسی ساختاری عاشقانههای شاه نامه» تلاش شده به معرفی عاشقانههای شاهنامه و بررسی ساختاری آنها (گفتارها، كردارها، پندارها، قهرمانان، شیوهی نقل، و منطق داستان) پرداخته شود.
در بخش پنجم و پایانی به نتیجهگیری و منابع و مآخذ اختصاص یافته است.
بیان مسئله:
عشق در لغت به معنی دوستی مفرط و محبت تام و گویند مأخوذ از عشقه است و آن نباتی است كه آن را لبلاب گویند. چون بر درختی پیچد آن را خشك كند. (فرهنگ معین) عشق از جهت روانشناسی یكی از عواطف است كه مركب میباشد از تمایلات جسمانی، حس جمال، حس اجتماعی، تعجب، عزت نفس و غیره.
ادبیات ایران سرشار از اشعار عاشقانه میباشد، در اشعار شاعران، عشق دارای دو چهرهی كاملاً متمایز است: عشق مجازی یا ظاهری كه برانگیخته از هوای نفسانی و ارضاء كنندهی لذات عارضی و زودگذر جهانی است و عشق حقیقی كه حاصل رشد، فكر و كمال جویی انسان است.
از مهمترین منظومههای عاشقانهی ادب فارسی میتوان به ویس و رامین اثر فخرالدین اسعد گرگانی، خسرو و شیرین و لیلی و مجنون اثر نظامی گنجوی و… اشاره كرد.
خلاف تصور عامه، شاه نامه تنها یك اثر حماسی نیست بلكه كتاب دانایی، داد و عشق نیز است. شاه نامه، سراسر ستایش عشق است. عشق از نگاه فردوسی یك واقعیت است كه در تن انسان تجسم مییابد.
عشقی كه فردوسی از آن سخن میگوید یك عشق زنده، مثبت و سودمند است. در این اثر عاشقانههای زیادی چون داستان رودابه و زال، بیژن و منیژه، خسرو پرویز و شیرین و… وجود دارد.
با توجه به این كه اغلب، شاه نامه را اثری حماسی میپندارند و به جنبهی عاشقانههای این اثر توجه چندانی ندارند، در این پژوهش تلاش شده است كه به معرفی عاشقانههای شاه نامه و بررسی ساختاری آنها (گفتارها، كردارها، پندارها، قهرمانان، شیوهی نقل و منطق داستان) پرداخته شود، بدین صورت كه ابتدا خلاصهای از داستان مورد نظر آورده شده و سپس هر یك از عناصر ذكر شده به صورت مستقل، در داستان، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
این پژوهش به منظور شناسایی داستانهای غنایی و عاشقانه شاه نامه و بیان كردن درون مایهی این داستانها انجام شده است.
تعداد صفحه : ۱۶۹
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : **** [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*** *** ***
[add_to_cart id=150441]